28 maart 2021 weven wandelen

De ketting voor de theedoeken heb ik in de evenaar gelegd, vergrendeld en een draai op de kettingboom gelegd. Om ze helemaal op te draaien heb ik hulp nodig van mijn andere helft. Misschien vanavond, misschien morgen.

We moesten een brief bezorgen in een brievenbus die morgen rond vijf uur gelicht wordt. Dat is dan bestelling van dinsdag! We kozen de bus in de buurt van Makro, en we kozen om te voet te gaan. Wandelen in het mergelland of rond Valkenburg is op zondag echt geen aardigheid, dus rondom Nuth maar weer. We liepen naar Nuther kruis, het hoogste punt van de gemeente. Je hebt van hier een heel fraai panoramisch vergezicht over DSM, Geleen, Schinnen, Hoensbroek, Nuth, Heerlen, de windmolens over de grens, Wijnandsrade, Hulsberg, Schimmert, Spaubeek en dan ben je  rond. Vandaar liepen we verder de Wiënweg door, een echte holle weg, helaas aangepast aan de breedte van de hedendaagse landbouwmachines. Maar het is een holle weg. Niet geasfalteerd, bij regen een modderbaan en omdat hij daalt stroomt het regenwater naar de Kamp. Buffers en extra riolen proberen het overtollige water op te vangen.

"Ik zou wel eens willen weten waar het pad heen loopt als je op de Kamp bent. Daar gaat een weg naar links."
"Dat is te proberen, ik weet niet wat je bedoelt.", is mijn antwoord. Als we bij de afslag komen, zie ik dat er een mountain bike route aangegeven is. Dan moet je door kunnen lopen. We nemen het pad, het versmalt al heel gauw tot een eenpersoons breed pad. Het slingert wat, buigt dan af naar links en je ziet door de jonge aanplant rechts het industrieterrein, links de weilanden van de Kamp. Een draai naar rechts,een stevige klim, weer naar links, het blijft een eensporig paadje. Links zie je de boomtoppen van de Wiënweg, rechts nog steeds Industrie.
"Nou, dat schiet wel lekker op zo, dadelijk staan we weer in de holle weg.", vermoed ik.
En jawel hoor! We staan bij een poort die alleen voor voetgangers bedoeld is. Het wandelgebied waar we vorig najaar een keer gelopen hebben. We gaan rechts naar omlaag. In de richting van de eerste hallen van "de Horsel". Hier is ook een eenpersoonssluis, waar je alleen te voet door kunt. Zelfs verboden voor honden. Met een fiets kom je al gauw klem te zitten. We lopen richting Makro, richting brievenbus, posten onze brief en lopen voor een sanitaire stop even naar binnen. Het is heel druk.
Weer buiten treffen we een sportvriendin met dochter. Een openthoud van een twintig minuten. Dan gaan we verder richting autoweg, maar slaan voor de brug rechtsaf om het pad onder het kerkhof te volgen. Steken de straat over, vervolgen het pad langs de beek, knuppelpaadje, vijvers, langs het dierenparkje, weer de beek, richting Grijzegrubben, even links, dan rechts de Hole Weg in. Aan het eind niet rechts naar huis, maar rechtdoor de zwarte weg, steken de straat over, lopen richting Thermiek, eerste weg rechts naar de boerderij, weer rechts de weg volgen naar de kapel, links,
10 voor 2.

Bijna twee en een half uur onderweg.
Lekkere temperatuur, wel stevige wind.