24 oktober 2021 herfst

Het was weer zo'n zondag dat men vond dat het wel eens de laatste mooie zondag zou kunnen zijn van het jaar. En dat je daar dan van moet profiteren. Dat vonden wij ook. Daarom vertrokken we om elf uur voor een langere wandeling over bekende paden. De deur uit naar links, weer links, de Bronkweg, links en rechtdoor Hole weg. Aan het eind links, Bergerverbindingsweg, oversteken, rechts het voetpad nemen. Op de splitsing weer links, zo links zijn we zelden, langs de Platsbeek. Oversteken, verder langs de beek naar de visvijvers. Rechts om de vijvers in een bocht naar links, bij een blauw paaltje naar rechts over een knuppelpad. Platsmolenweg oversteken, rechts, langs een paar huizen, het paadje langs de beek weer oppakken, de drukkere Daelderweg oversteken, links is het kerkhof, we volgen het pad langs de beek. Halverwege ongeveer over een bruggetje, naar rechts. Aan het eind naar links, ietwat stijgend, parallel aan de autoweg. Aan het eind van dit pad rechts. Voor het tankstation oversteken, over de spoorbrug, achter de brug een steil trappetje af, naar rechts,Geitenweg. Een brede weg volgen, hier was vroeger het overlaadpunt van het suikerbietentransport, nu braakliggend terrein. Rechtdoor. Een paar zijpaadjes negeren totdat je bij een hek komt, aan de rechterkant van de straat. Door het hek, de weg daalt en loopt door een weiland. Weer een hek. Naar rechts, in de verte ligt een boerderij, Naamse Steen, een uitspanning, goed om even te rusten. En dat hebben we ook gedaan, in een fraai opgeknapte schuur koffie en thee gedronken met zelfgebakken vla erbij.
We laten de Steen achter ons, lopen richting autoweg, niet onder de tunnel door maar naar rechts, de weg volgen naar de volgende boerderij. Daar wel onder de tunnel naar links, aan het eind weer links en iets verderop naar rechts. Je loopt achter Hellebroek richting Wijnandsrade. Op het kruispunt rechtdoor, je komt uit bij de Wijnnadsrader weg, steekt over en gaat de Lieverkenszandweg in.
De naam is een verbastering van Lieuwerikszangk, een paar grote velden waar je, alweer vroeger, veelvuldig leeuweriken zag en hoorde. Volg deze weg, ietwat stijgend naar een kruispunt met een devotiekapelletje, gewijd aan Stefanus, de eerste martelaar, Sjtèèveshuuske in het dialect. Neem de rechter weg, door de velden, richting Provinciale weg. Voor de speklagenboerderij naar rechts, je kunt al oversteken en vervolgt naar rechts. Dit is de Valkenburgerweg. Sla de eerste weg links in, Bergerweg, langs de molen. Deze holle weg mondt uit op een kruispunt dat je oversteekt, het blijft Bergerweg. Neem de eerste afslag links naar "Gen Dreesj", een boerderij, en neem de weg rechts, weer een holle weg. Bij een splisting volg je de weg naar links, even verder naar rechts en dan kom je uit bij de Maastrichter weg. Even naar rechts: Grijzegrubben! We zijn weer op het vertrekpunt.
Ongeveer 12 km, we liepen pakweg twee en een half uur. De pauze niet meegerekend.