20 november 2024 luisteren, horen, verstaan, laat maar lopen!

  Vorige maandag brak van mijn hoorapparaat het kabeltje af. Het is de levensader tussen wat in het oor zit en wat achter de schelp voor geluid zorgt. Om snel geholpen te worden koos ik voor de vestiging van S. in Hoensbroek om geholpen te worden. Er was al een klant aanwezig. Een oudere oudere. Geduldig wachten, want zonder afspraak ben je nergens. Uiteindelijk snapte de klant waar het over ging, hij was geholpen, de kosten waren: "Een glimlach!" Meevaller!
Ik deed mijn verhaal. "Om negen uur stonden al acht wachtenden bij de deur!", aldus de heer achter de balie," En allemaal zonder afspraak!" 
Nou. nou. Dat is voor mij ook een reden om voor S. Hoensbroek te kiezen en niet voor S. Heerlen. Hij neemt het apparaatje mee naar achter, komt wat later weer terug en ik ben geholpen.
"Misschien kunt u in het vervolg toch beter naar Heerlen gaan. Waarom komt u eigenlijk naar hier?"
"Nou, ik ben er sneller, parkeer gemakkelijk voor de deur  en ik word geholpen zonder afspraak."
"Bij S. Heerlen hebben ze een aantal dames zitten, die hebben smallere vingers dan ik. Die van mij zijn veel te dik voor dit werk!"
"Kan ik ook betalen met een glimlach?"
Een brede lach is het antwoord.\

Een paar dagen later zie ik dat het kabeltje aan de andere kant ook al een breuk vertoont. Te riskant om er mee op stap te gaan. 
Dan ga ik maar een afspraak maken bij S. Heerlen.
Dacht ik.
Na het eerste keuzemenu word ik doorgesluisd naar het volgende. Bij "kleine reparatie, kies 3" druk ik dat cijfer in. Tot mijn grote verbazing krijg ik nu de aanbeveling een www.adres te typen. Want daar vind ik antwoord op de meest gestelde vragen, bovendien vind ik  daar instructiefilmpjes om het probleem op te lossen. Een batterij verwisselen, bijvoorbeeld. Ik héb geen batterijen, ik word 's nachts opgeladen! Nog eens opnieuw. Met hetzelfde resultaat. Ik kan met geen mogelijkheid een levend mens aan de lijn krijgen.

In ons dorp is sinds kort een audicien neergestreken. Bij de markt in een leegstaand pand, is Hoorkliniek gevestigd. Mijn keuze is niet moeilijk. In een reclamekrantje vind ik het telefoonnummer van de zaak. Dat kies ik en warempel... een fysiek mens aan de lijn! Ik leg uit wat er aan de hand is, vraag of ik bij hen terecht kan ook al is het geen S. Dat kan, maar op dit moment is hij bezig met een klant. Rond twaalf uur is er ruimte. We zijn er op tijd. Kunnen eens rustig rondkijken, mooi ingericht, warm, ruim, het spreekt wel aan. Als ik aan de beurt ben maak ik kennis met de "baas" van de zaak. Komt sympathiek over, weliswaar geen Nederlander, maar spreekt heel correct onze taal. 
Ben ik nu grensoverschrijdend bezig, racistisch, druk ik een stempel? Niet de bedoeling, geenszins.
Terug naar het probleem. Ook naar een andere ruimte, ook weer terug naar de wachtenden, ook weer met twee stukken in de handen. 
"Ik kan dat repareren, maar dan heb ik dit onderdeel nodig, dat heb ik niet hier. Ik heb met S. contact gehad, zij hebben dat wel, maar willen het niet leveren! Nu ga ik het bestellen bij De producent van deze apparaten, en dan is dat zó hersteld. Is dat goed?"
"Hoe lang gaat dat duren? Ik kan moeilijk zonder."
"Tja, als ik nu bestel, heb ik het morgen in huis en dan kan dat vlug klaar zijn."
"Zal ik dan morgenmiddag komen?"
"Ik bel u op."
"Oké."
Vrijdag, geen telefoon.
Zaterdag, geen telefoon.
Maandag, de zaak is gesloten .
Dinsdag, na een vergeefse wachtbeurt bij de huisarts, ga ik naar de H.
"Ik kom eens voorzichtig informeren hoe ver het met de missende delen is?"
"Ja, ik weet, ik heb met Phonak contact gehad, maar ik heb het wel tien keer uitgelegd wat ik nodig heb, hij snapt het niet!"
"Oh. En nu?"
"Ik ga weer bellen, en dan bel ik u."
"Ik krijg dus een bericht van u?"
"Ik bel u!"
Het is nu woensdag 13.07 uur en ik heb niets meer gehoord.
----

 

Reactie toevoegen